در صورت رسیدگی مناسب به بلبرینگ‌ها از قبیل گریس کاری به‌موقع و کافی و جلوگیری از سفتی بیش از حد تسمه‌ها و عمود کردن یاتاقان نسبت به میل پس از هر بار تنظیم شل و سفتی تسمه‌ها، بلبرینگ‌ها عمر مفید بالایی خواهند داشت.

 

مسائل اصلی مربوط به تعویض بلبرینگ‌ها ی چاگنت دار (بلبرینگ‌هایی که در داخل یاتاقان قرار می‌گیرند)

۱- قبل از شروع انجام کار تعویض بلبرینگ‌ها بایستی تسمه‌ها را از روی قرقره خلاص کنیم.

۲- در هنگام تعویض بلبرینگ‌های دو طرف میل بهتر است ابتدا یکی از بلبرینگ‌ها را به‌طور کامل عوض کنیم و بعد به سراغ بعدی برویم تا بدین ترتیب از جابجایی میل جلوگیری شود.

۳- معمولاً بلبرینگ‌ها حدود یک سانتیمتر جای بازی در داخل یاتاقان دارند برای جلوگیری از حرکت میل در یاتاقان بایستی پشت بلبرینگ‌ها را به لبه‌های داخلی یاتاقان نزدیک کنیم (به شکل شماره 1 توجه کنید) به گونه‌ای که پس از سفت کردن مهره چاگنت کنس بلبرینگ با لبه داخلی یاتاقان کمتر از دو میلی متر فاصله داشته باشد.

تعویض بلبرینگ ها شکل یک

۴- قبل از باز کردن مهره چاگنت، راست کردن ضامن و پس از تعویض بلبرینگ و بستن آن خواباندن ضامن اطمینان فراموش نشود.

۵- برای سفت کردن مهره چگنت می‌توان به‌وسیله یک قلم آهنی و با ضربات ملایم چکش مهره را محکم کرد. توجه داشته باشید که شل بودن یا خیلی سفت بودن این مهره در حین کار ایجاد مشکل می‌کند شما بایستی با توجه به اندازه بلبرینگ از ضربات سبک برای بلبرینگ کوچک و ضربات سنگین‌تر برای بلبرینگ‌های بزرگ‌تر استفاده کنید. (ترجیحاً توسط افراد باتجربه انجام شود)

تذکر: در موقع جا زدن بوش به داخل بلبرینگ به زوایا توجه کنید چرا که بوش فقط از یک طرف در داخل بلبرینگ به طور صحیح می‌نشیند. (شکل 2)

تعویض بلبرینگ ها شکل دو

 

۶- قبل از بستن بلبرینگ جدید داخل یاتاقان را کاملا تمیز و عاری از هرگونه ذرات سنگ ، خاک، فلز و یا هر چیز دیگر بکنید و پس از بستن بلبرینگ جدید در پایان از گریس تازه استفاده کنید ( وجود ذرات ریز یا هر چیز دیگری غیر از گریس در داخل یاتاقان باعث خوردگی بلبرینگ خواهد شد)

۷- برای تعویض بلبرینگ یک طرف پیچهای قاب یاتاقان طرف مقابل را کمی شل کنید تا بلبرینگ داخل آن جای بازی داشته باشد. (شکل 3)

تعویض بلبرینگ ها شکل سه

 

دانلود فایل راهنما