با پیشرفت علم و دانش بشری و بالا بودن هزینه‌ها، انسان‌ها بر آن شدند تا از باقی مانده‌ی محصولات خود نیز بهترین استفاده را ببرند و نگذارند حتی قسمتی از زحماتشان به هدر برود. این روش، علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌ها، بازدهی هر بار کاشت محصول را نیز بالا می‌برد. کاه باقی مانده بر روی زمین بعد از برداشت گندم و جو توسط دستگاه‌های کمباین، به عنوان یک سرمایه ارزشمند است که قبلا امکان جمع‌آوری آن وجود نداشت، اما امروزه توسط دستگاه کاه‌ کوب سیار به راحتی جمع‌آوری، گرد و خاک ‌زدایی توسط فیلتر ویژه و کیسه‌زنی (یا تریلی‌زنی) می‌شود تا به عنوان خوراک دام استفاده گردد.

به دلیل این نیاز کشاورزان و صرفه جویی در زمان و هزینه برای جمع‌ آوری این باقی ‌مانده محصول، صنعتگران و طراحان محصولی به نام «کاه کوب» را طراحی کردند و به عرصه تولید رساندند.

عملکرد دستگاه کاه کوب

از دستگاه کاه کوب برای جمع ‌آوری باقی‌ مانده محصول و علوفه‌ها استفاده می‌شود. نحوه کار به این صورت می‌باشد که این علوفه‌های باقی مانده از ماشین‌های برداشت با استفاده از پیک آپ و غلتک مخصوص نصب شده در جلوی دستگاه جمع‌آوری می‌شود. پس از جمع‌ آوری، علوفه‌ها وارد محفظه کوبنده می‌شوند و در نهایت کاه خرد شده پس از دانه بندی و عبور کردن از سرند به وسیله فن وارد محفظه فیلتراسیون می‌شود.

 

 

دستگاه کاه کوب قابلیت اتصال به قسمت پشتی تراکتور را دارد. کاه کوب ساقه‌های گندم و سایر محصولات زراعی را از زمین جمع می‌کند و پس ار خرد کردن آن‌ها با کمک لوله تخلیه، کاه خرد شده را به تریلر که به عنوان مخزن در پشت دستگاه کاه کوب متصل است، منتقل می‌کند.

بهترین نوع کاه کوب از نظر کارآیی و عملکرد، کاه کوب‌های سیار هستند. از مزایای کاه کوب‌های سیار  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

جدا سازی گرد و غبار موجود در کاه

دستگاه کاه کوب سیار با دارا بودن فیلتر، گرد و غبار کاه را می‌گیرد و محصولی تمیز و عاری از گرد و غبار برای مصارف دامپروری تولید می‌کنند.

 

ظرفیت کاری و سرعت بیشتر

طراحی جدید و خلاقانه پیک آپ، محفظه کوبنده و فن‌های پرقدرت باعث می‌شوند تا با سرعت بیشتری اعمال جمع‌آوری و کاه کوبی انجام شود.

 

کیسه زنی کاه همزمان با عمل کاه کوبی

این دستگاه برای سهولت و راحتی کار، مجهز به مکانیزم کیسه زنی کاه است که همزمان می‌تواند با عمل کوبیدن، کاه را داخل کیسه ذخیره کند.

 

طراحی و ساخت گیربکس با توان بالا

از چرخ دنده و بلبرینگ‌های قدرتمند در ساخت دستگاه استفاده شده است و پوسته گیربکس متناسب با عملکرد بالای دستگاه طراحی و ساخته شده است.

 

تعویض سریع‌تر سرند

برای تعویض سریع‌تر و آسان‌تر سرند کوبنده، از چهارچوبی کشویی با قابلیت جدا سازی استفاده شده است که تنها با باز کردن قاب محفظه چرخ لنگر در یک طرف دستگاه امکان پذیر است.

 

طراحی جدید قسمت پیک آپ

با حذف قطعه بادامک در قسمت پایه‌ فنرهای دو قلو و دارا بودن دو عدد چرخ قابلیت تنظیم ارتفاع پیک‌ آپ نسبت به زمین در طول کار، همواره فاصله پیک‌آپ از زمین را ثابت نگه می‌دارد که نیازی به تنظیم ارتفاع با کمپرس تراکتور نیست. همچنین با دارا بودن محور گردان به هنگام دور زدن نیازی به تغییر ارتفاع پیک‌ آپ نیست که این سه مزیت باعث افزایش سرعت و کاهش استهلاک در مجموعه پیک ‌آپ می‌شود.

 

طراحی مناسب ابعادی دستگاه

عرض مناسب این دستگاه، امکان حمل و نقل آسان را فراهم کرده است.

صرفه جویی در زمان و هزینه

با استفاده از دستگاه کاه کوب و جمع آوری کاه، دیگر نیاز به صرف هزینه و زمان برای نیروی انسانی نیست.

 

در ادامه به بررسی مشخصات فنی انواع مدل کاه کوب‌های سیار گروه صادقی می‌پردازیم.

مشخصات فنی دستگاه کاه ‌کوب سیار کیسه زن مدل ST710

این دستگاه علوفه‌های باقی مانده را به وسیله پیک آپ و غلتک مخصوص جمع ‌آوری می‌کند و آن را وارد محفظه کوبنده کرده و سپس کاه را توسط فن به محفظه فیلتراسیون می‌فرستد. پس از جداسازی گرد و غبار کاه توسط یک عدد اسکرو به خروجی دوقلو و از آنجا به داخل کیسه کاه هدایت می‌شود.

ظرفیت ۱۴۰۰ – ۲۰۰۰ کیلوگرم در ساعت
طول ۵۲۲ سانتیمتر
عرض ۲۰۶ سانتیمتر
ارتفاع ۲۹۲ سانتیمتر
وزن ۲۸۶۰ کیلوگرم
توان مورد نیاز ۸۰ اسب بخار
عرض محفظه کاه خرد کن ۱۲۰ سانتیمتر
عرض برداشت ۱۶۵ سانتیمتر
تعداد تیغه کوبنده ۴۸ عدد
سرعت شفت PTO ۵۴۰ دور در دقیقه
سایز لاستیک ۱۵.۳*۷۵*۱۰

مشخصات فنی دستگاه کاه ‌کوب سیار کیسه زن تریلی زن مدل ST720

این دستگاه هم مزیت های مدل ST710 را دارا می‌باشد و هم قابلیت انبار کردن کاه داخل تریلی به صورت یدک کش را دارد، این تغییر عملکرد با تغییر وضعیت دو دریچه طراحی شده به همین منظور، امکان پذیر است.

ظرفیت ۱۴۰۰ – ۲۰۰۰ کیلوگرم در ساعت
طول ۵۶۰ سانتیمتر در حال کار، ۵۲۲ سانتیمتر در حمل‌و‌نقل
عرض ۲۰۶ سانتیمتر
ارتفاع  340 سانتیمتر
وزن  3040 کیلوگرم
توان مورد نیاز ۸۰ اسب بخار
عرض محفظه کاه خرد کن ۱۲۰ سانتیمتر
عرض برداشت ۱۶۵ سانتیمتر
تعداد تیغه کوبنده ۴۸ عدد
سرعت شفت PTO ۵۴۰ دور در دقیقه
سایز لاستیک ۱۵.۳*۷۵*۱۰

 

اگر قصد خرید کاه کوب سیار را دارید، برای دیدن مدل‌های مختلف دستگاه کاه کوب تولید شده توسط گروه تولیدی ادوات کشاورزی و صنعتی صادقی، صفحه دستگاه کاه کوب سیار را مشاهده کنید.